Co mě zaujalo na konferenci WebExpo Prague 2011

25.9.2011 | Copywriting | Rady | Řízení copywritingu | Content strategy

Můj pohled na nejlepší přednášky na WebExpu, největší konferenci o webu v ČR.

Na WebExpo jsem během dvou dnů absolvoval porci 17 přednášek. Některé byly skvělé, další dobré, jiné podprůměrné. Laťka byla některými nastavena skutečně vysoko.

Každopádně všichni, kdo se podíleli na organizaci konference a vystoupili na ní, si zaslouží opravdu velký dík! WebExpa jsem se zúčastnil poprvé a byl jsem překvapen profi úrovní akce.

Teď se s vámi podělím o stručné poznámky k přednáškám, které mě mile zaujaly. Sem tam připojím svůj dovětek.

Pátek

Nejen na okrasu (tvorba ikon)
Pavel Maček

Na první přednášku jsem dorazil pozdě, ale v posledních pár minutách jsem slyšel, co jsem očekával: ikony mohou oživit obsah a pomoci čtenářům ve "skenování" stránky. Ikonky šetří místo, ovšem musí být po celém webu konzistentní, jednoduché a srozumitelné, aby se jejich význam uživatelé nemuseli učit. Souhlas.

Písmo je na webu to nejdůležitější
David Březina

Na tohle téma jsem byl hodně zvědavý, protože typografie s copywritingem úzce souvisí. Můžete udělat dobrý obsah, špatný design jej ale může úplně zabít. David Březina prohlásil, že podstata webů stojí na textu ("Dokonce i stránka YouTube"). Jakožto tvůrce webových fontů je pochopitelně také propagoval. Přinášejí podle něj pro vzhled stránek nové možnosti a zajímavější kompozice. Upozorňoval, že podobu webfontů ovlivňují používané prohlížeče a platformy, vykládal o hintingu. Při posuzování písma je dobré se podívat na "a", na jeho vzhled ve Windows XP s vypnutým ClearType a na skutečnou velikost písma při zobrazení na webové stránce. Pár tipů na utilitky: fontdragr.com, fontdropper, whatfont.

Neziskovky goes web
Jana Štěpánová

Kdysi jsem se zúčastnil webařské konference určené neziskovkám. Tady ale nešlo o to, jak tvořit non-profit weby. Autorka výstup pojala jako seznam rad ohledně spolupráce s neziskovkami - komunikace, objednávky, fakturace... Její postupy včetně angažovanosti, sdílení vizí a vzájemného respektu se však používají i v zakázkách v komerční oblasti, byť se posluchače snažila přesvědčit, že tomu tak není. Avizovaná specifika neziskové sféry mi tak chyběla. Nenudil jsem se, ale kdyby se prezentace jmenovala "Tipy pro začínající a slušné podnikatele na volné noze", nedalo by se vůbec nic vytknout.

Redesign Super.cz
Petr Král a... Pardon, zná někdo jméno druhého výborného řečníka?

Tohle byla lahůdka. Bulvární web Super.cz nedávno vzbudil pozornost redesignem, kde chybí běžná struktura a navigace. Autoři se prý inspirovali obálkami časopisů a nejprve pracovali na jednoduché mobilní verzi. Při přemýšlení o struktuře webu začali tím nejdůležitějším... A už u toho zůstali. Takže návštěvníci webu vidí jen články s reklamou a skoro nic jiného. Dokonce ze svých úvah vyzmizíkovali i různé facebooky a vyhledávače (SEO). Kromě zajímavého obsahu nadchla i forma prezentace dvojice řečníků, takže se v hale nenudil vůbec nikdo.

Lidé mezi 13 a 19 lety
Marek Prchal

Marek Prchal představil svoje zkušenosti s cílovou skupinou mladých mezi 13 a 19 lety. Jejich potřeby shrnul do "sex, prachy a uznání." Podle něj je potřeba vyhmátnout, kam mladí chodí a tam se svým produktem být a doufat, že se jim vryje do hlavy. Konkrétní rady, jak oslovit teenagery, nedal. Zaujal mě ale tip, že v týmu, který se o to bude snažit, by měl být právě i zástupce náctiletých - grafika nad 30 let by pro tento úkol prý nepoužil.

Sobota

Skutečně víte, jak na persony?
Štěpán Doubrava

Weby neděláme pro sebe, ale pro ostatní. Štěpán Doubrava ukázal několik příkladů person, což jsou podrobnější definice cílových skupin webu vznikající díky průzkumu mezi uživateli. Persona uvádí, kdo je zákazník, co chce, jaké má potřeby a postupy. Slouží jako podklad pro tvorbu webu a měla by pomoci designerům i copywriterům. Určitě přispěje hlavně v tom, že si obě strany (klient a zadavatel) ujasní vize a potřeby uživatelů. Bohužel mi trochu chybělo zvýraznění předpokladů pro správné zpracování person - výzkumníci s ambicí dosáhnout reprezentantivních výsledků by totiž dle mého měli mít zkušenosti a povědomí o sociologii nebo obecně metodologii sociálních věd, než se do něčeho takového pustí. Jinak půjde o prosté odhady, které však Štěpán Doubrava kvůli finančním a časovým přínosům pro klienta úplně neodsoudil.

Ty jsi informační architekt!
Adam Fendrych

Přínosná přednáška apelovala na autory webů, aby řešili informační architekturu: hiearchii a vazby informací. Zaznělo, že existují informace důležité a méně důležité, arbitrem je návštěvník a jeho potřeby. Nejčastější chybou je přílišná šířka a hloubka struktury. Zajímavý byl přehled, jak se třídí informace a tvoří navigační menu. Často užívaný postup, dělení obsahu dle nejasných cílových skupin, je problematický. Naopak lepší je uspořádání podle témat nebo potřeb zákazníků. Za sebe doplním, že do informační architektury zpravidla promlouvají i uživatelé používající vyhledávače (SEO) a že informační architektura nekončí jen návrhem struktury a navigačního menu - důležité je přemýšlet o informacích i na každé jednotlivé stránce.

Rozhodněte o rozhodnutí druhých
Petr Kosnar

Osvěžující přednáška zmiňující roli psychologie v procesu nákupního rozhodování zákazníka. Petr Kosnar připomněl a přímo na účastnících otestoval některé známé techniky manipulace, kdy jsou spotřebitelé při výběru, porovnávání a volbě ovlivněni informacemi, které obdrží. Pro mě bohužel věnoval větší prostor poměrně banální (a nefér) hříčce, kdy se produkty uměle nacení tak, aby si zákazník vybral možnost, která je ideální pro prodávajícího. U neunikátních produktů a v době srovnávačů zboží, přehršle informací a konkurenčního internetového trhu to však nemůže fungovat tak snadno. Každopádně je ale užitečné vnímat web jako místo, kde dochází k permanentnímu rozhodování uživatelů. Je pak na vás, jestli se vydáte cestou přesvědčování a pomáhání, nebo ošemetné manipulace.

Přidej vejce - obsahová strategie
Jan Řezáč

Přednáška byla téměř stejná jako ta pro Library Marketing Tuesday, takže kdo ji už před WebExpo viděl na webu, nebyl překvapen. Na WebExpo byla prezentace bohatší o pár slajdů, ale pořád nebyla tak konkrétní, jak bych na tomto fóru očekával - z jakých kroků se tvorba obsahové strategie skládá? Jakou má mít vlastně podobu? Co je potřeba, než se s ní začne a kdo ji má dělat?  Hodí se pro všechny weby ve všech situacích? Srovnání možných výstupů? Jak ji prosadit? Jak se postarat, aby byla redaktory/copywritery dodržována? To se nenaťuklo, samozřejmě čas byl omezený. Jsem ale rád, že důležitost systematického řešení obsahu webu byla slyšet i na WebExpu. V tomhle svůj účel přednáška splnila, šiřte to všichni dál.

Strategie obsahu Elle.cz, anebo co bych dnes udělal jinak
Martin Kopta

Na tuhle přednášku jsem se moc těšil hned z několika důvodů: 1. Téma je mi pochopitelně blízké. 2. Šlo o internetové médium a online žurnalistiku. 3. Mám svou skromnou představu o fungování velkých papírových médií na webu, protože jsem letos školil novináře Hospodářských novin, Sportu, Blesku a Aha. 4. Moje přítelkyně dva dny před přednáškou obhájila diplomku s analýzou obsahu lifestylových časopisů včetně Elle.

A Martin Kopta mě nezklamal. Zaujaly mě hlavně pasáže o interních záležitostech, limitech a omezeních, se kterými se museli v Elle vypořádat. To totiž považuji při snahách o řízení obsahu za skoro nejdůležitější. Líbily se mi prezentované nápady na vylepšení obsahu a i když se ne všechny mohly uskutečnit, tak výsledky jednoznačně ukázaly pozitivní vliv. Palec nahoru.

Diskuse: Kdy a za kolik prodat svoji firmu?
Ondřej Raška, David Špinar, Tomáš Čupr, John Vanhara

Moc zajímavé to bylo. Vypíchl bych radu majitelům firem, kdy se shodli tuším David Špinar a Ondřej Raška: nevtírat se investorům - firmu prodáte, když ji prodat nechcete. A naopak.

Podnikání v USA
John Vanhara

Třešnička na dortu celého WebExpa se povedla. Asi každý musel z konference odcházet s úsměvem na tváři, nabitý energií a přesvědčením, že vše je možné. Přestože dlouhodobý čtenář a fanoušek blogu Podnikanivusa.com neslyšel nic nového, musel být nadšen. Možná se mnou budete souhlasit, že takovou přednášku bych nechal servírovat klidně každý týden. Otázka z pléna, jestli JH neplánuje vlastní show, nebyla vůbec od věci.

Související články:


Diskuzní fórum


Lukáš Plíhal

Odpovědět | last@genius.cz | 26.9.2011
Druhej super.cz řečník byl Karel Pětruchno